zondag 24 september 2017

De OHRA maakt er een potje van!



Omdat je uit de mails die de OHRA vaak stuurt geen wegwijs wordt hou ik mijn hart vast als er weer een eentje verschijnt, zoals vrijdag het geval was.

Mijn vrouw en ik zijn beide verzekert bij de OHRA en gebruiken 1 mailadres omdat het wel zo duidelijk is en makkelijk is.
Nu komt er een mail waarin de OHRA dezelfde conclusie trekt, we gebruiken 1 mailadres (knap vastgesteld) Dat kan dus niet langer. Een van beide moet een ander E-mailadres gaan gebruiken. Waarom??? volstrekt onduidelijk!

Maar als willige burger luister je naar je verzekeringsmaatschappij.
We gaan dus het mailadres van mijn vrouw veranderen.
Om het makkelijk te maken is er een link bijgevoegd die toegang moet geven tot de plek waar de mail veranderd kan worden en een redelijk uitgebreide handleiding hoe het allemaal moet! Vol frisse tegen zin begin ik aan het avontuur dat OHRA heet.

En ja hoor het is meteen al raak!
Wat schetst mijn verbazing: Als ik er op klik word ik meteen uitgenodigd om mijn password te veranderen, maar nergens een mogelijkheid om je mailadres te veranderen.
Na deze handelingen een keer of 4 te hebben herhaald besluit ik om maar te doen wat ze vragen en voer een nieuw wachtwoord in.
En ja hoor, steeds met hetzelfde resultaat.....niks dus!
Het e-mailadres van mijn vrouw veranderen, waar ik zo hoopvol aan begonnen was, gaat het niet worden dus.

Nou ben ik van nature een doorzetter, dus evenzo vrolijk gaan we nu aan de gang met mijn e-mailadres, we dat maar even veranderen, toch?
Exact dezelfde procedure als hier boven met nul komma nul resultaat!!
We zijn inmiddels ruim driekwartier verder, dat dan weer wel.


Dan maar even bellen en vragen wat ik verkeerd doe (je moet altijd eerst bij jezelf te raden gaan of je een fout maakt voordat je een ander lastig valt, toch?)
Er staat in die mail heel uitnodigend een telefoonnummer vermeld dat je kunt bellen als je er niet uitkomt.

Ik grijp de telefoon en draai het nummer. Omdat het in die mail stond, ga ik ervan uit dat het een soort hulplijn is voor als dat veranderen niet wil lukken. Nou niets is minder waar, je komt gewoon in het algemeen keuzemenu uit waar je dood gegooid wordt met de opties maar natuurlijk niet de optie die ik moet hebben. Twee keer afgeluisterd maar nergens een kloe dat lijkt op het veranderen van een mailadres

Na de verschillende keuzemenu’s te hebben doorlopen, komt er een aardige mevrouw aan het apparaat. Een mevrouw die me omslachtig ging uitleggen dat ik een verkeerde keuze had gemaakt in het menu en dat zij me niet verder kon helpen. Doorverbinden met de goede persoon was natuurlijk veel te simpel en dat ging dan ook niet gebeuren! Absoluut niet mogelijk was de mededeling!

Dan maar weer die hele litanie met stijgende ergernis aan horen. 

Welke keuze moet je in godsnaam maken als hetgeen waar je voor belt er niet tussen zit?? Uiteindelijk een keuze gemaakt voor algemene vragen, althans dat dacht ik.

Weer een dame aan de telefoon die me uitging leggen dat ik een fout had gemaakt! Ik voelde me werkelijk schuldig, zoveel domheid van een wachtende klant is natuurlijk uitermate storend.
Ik zei "kunt u mij zeggen welke keuze ik moet maken? Dan kan ik het nog een keer proberen?

"dat hoeft niet hoor, ik verbind u even door!"
"maar....maar dat gaat toch niet?" vroeg ik, met stomheid geslagen.

“Waarom zou dat niet gaan? Nee hoor ik verbind u gewoon even door met de afdeling die u kan
helpen." en Klik.....ik stond in de wacht!
Stom verbaasd ontging mij elke logica. De een verbind gewoon door, daar waar de ander doodleuk beweerd dat dit niet kan. Ach het zal wel aan mij liggen maar ik word te oud voor dit soort idioterieën!

Ik moet even slikken, daar is een heel vriendelijk klinkende stem van een man, dit keer.
Begrijp me goed ik heb absoluut niets tegen vrouwen en vind ze vreselijk aardig en charmant (soms) maar ik was blij om met een lotgenoot te kunnen spreken. Mannen houden er nu eenmaal een andere logica op na als vrouwen, toch! (ik zeg niet dat die logica beter of slechter is, nee gewoon anders!  Een beetje Gender neutraal zeg maar!!)

Ik vertelde de beste man van mijn probleem, hoe ik ruim driekwartier pogingen had ondernomen om e-mailadressen te veranderen, nieuwe wachtwoorden in te voeren en ik weet niet wat al niet meer! 

Verder mijn vrijetijdsbesteding nog heb aangevuld met driekwartier afwisselend luisteren naar keuzemenu’s en dames die me maar bleven uitleggen dat ik verkeerde keuzes maak. En tot slot een doorverbindingsprobleem op mijn bordje kreeg. Kortom ik was blij dat hij me begreep!


En ja hoor, wat denk je , hij begreep me.
Het duurde zegge en schrijven een halve minuut voordat hij had uitgevonden dat de mail ten onrechte was verstuurd omdat we beide op een polis stonden en dat we inloggen bij de zorgpoot OHRA toch via DigiD deden! 

Dus alles kan gewoon bij het oude blijven!
"Kan ik verder nog iets voor u doen?" was zijn vriendelijke vraag.

Er kwamen honderd dingen in me op die ik had willen zeggen, maar niet tegen deze alleraardigste meneer die snel en adequaat aangaf dat er eigenlijk geen probleem was!

O begrijp me goed, ik ben over het algemeen zeer te vrede over de OHRA, voor zover we ze nodig hebben lopen de afhandelingen altijd soepeltjes.

Net als altijd krijg je na contact met de klantenservice een mail met een aantal vragen over dat contact. Ook deze keer was dat natuurlijk het geval.
Het versturen van mails en vragen lijsten is het gewoon een ramp en ook nu geen uitzondering
daarop, dat geld dus ook voor deze, het onderwerp waarover ik gesproken heb met de klantenservice is gewoon niet terug te vinden, Waar ik het over wil hebben staat er gewoon niet bij.

Ik zal wel weer een verkeerde keuze hebben gemaakt??


3 opmerkingen:

  1. Nou ja, de keuze voor Els was toch volstrekt juist?
    Je zal verzekerd zijn bij Yarden zo als wij. Al jaren lang premie vrij.En nu in de Volkskrant moeten lezen hoe zij proberen mensen te laten bij betalen ter wijl er geen enkele reden voor is.
    Tot aan de rechtbank heeft mijn echtgenote beloofd en het is jammer dat ik er dan niet meer bij ben. Maar het doet mijn goed om te weten dat ze zich niet laat bestelen

    Dag vriend, net terug van een leuke vakantie

    Bob.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag:
    Een aller vriendelijkste ansichtkaart mogen ontvangen van de OHRA. Zijnde een extra bedankje van de OHRA voor de 'feedback'
    De kaart is ondertekend door Marjolein ( haar woorden: Ja, ja een vrouw) wat een kanjer, he!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Pascal,
    Ik weet natuurlijk niet wat jij en je collega als hobby hebben.
    Je weet wel, zo'n bezigheid waar je met plezier wat verloren uurtjes insteekt en dan na afloop met voldoening terugkijkt naar het resultaat.

    Ik heb vele hobby's!
    Wat ik niet beschouw als hobby (laat staan als een prettige gebeurtenis waar je met plezier op terug kijkt) is het contact met de OHRA als organisatie! (let wel het contact met de meeste van jullie op het "servicecenter" leid dan wel niet tot het gewenste resultaat maar, de persoonlijke benadering stel ik wel op prijs.

    Na gister eindelijk te hebben uitgevonden wat je nou precies bedoelde met een "privé berichtje”(met dank aan een oud collega van me die veel bijdehanter is dan ik met pc’s en zo en me, zoals je ongetwijfeld gezien hebt, het handboek voor Dummy’s heeft toe gestuurd)
    Ik heb het je ook meteen laten weten en dus mijn berichtje gestuurd. Nu zie ik net jouw reactie en je spreekt jubelend uit dat het probleem is opgelost.
    Ik mag het hopen!!!

    Ik wil toch nog even serieus iets zeggen over deze zaak, beschouw het maar als een klacht tegen de OHRA en de wijze waarop er met die automatisering wordt omgesprongen.
    • Ik ben in het totaal ruim zes en een half uur in de weer geweest om een 'probleempje' opgelost te krijgen.
    • Er hebben zich minimaal 9 mensen mee bemoeit, variërend van personeel:
    o Aan de telefoon,
    o Verschillende afdelingen,
    o Telefonistes die me lukraak doorverbonden (omdat ze ook niet wisten wie ze ermee op konden zadelen)
    o Een toezegging dat het opgelost was en dat het niet meer nodig was zodat alles bij het zelfde kon blijven ,
    o Dan weer mails dat het toch veranderd moest worden,
    o Weer pogingen ondernomen niet gelukt,
    o Terwijl ik probeer contact te maken kwamen de volgende mails alweer binnen met de zelfde mededeling :
     "er moet een mailadres veranderd worden",
    o Dan een berichtje van jou, “dat ik contact via een privé bericht moet opnemen” zonder er even bij te vermelden hoe dan?? (Ik weet het ik heb nu eenmaal een leeftijd waarin niet het eerste was wat ze ons bijbrachten hoe je een pc moest bedienen of gebruiken)
    o Geen reactie dus toch maar weer gebeld.
    o Dan krijg ik een soort van kafkaiaans gesprek met een medewerker van de OHRA die slechts met verheven stem uitroept dat ze me alleen maar probeert te helpen. Maar geen idee heeft waar het overgaat.
    o Na ruim een kwartier vanmorgen, was ik zover dat ik alles bij jullie op wilde zeggen.
     Ik werd en wordt er doodziek van dat zoiets simpels niet gewoon opgelost kan/kon worden.


    Uiteindelijk had ze hem door en gaf aan, wat ik dus ruim een kwartier eerder al had uitgelegd. Mevrouw kwam met de lumineuze oplossing om het E-mail adres van mijn vrouw dan maar geheel te schrappen want dan was het probleem opgelost!! BRILJANT!!! ik had het niet beter kunnen bedenken (voor de duidelijkheid, dit is dus cynisch bedoeld!)

    Op mijn vraag om me dat even per E-mail te bevestigen was het antwoord:
    “Dat kan ik niet en dat mag ik niet!”
    Dat was het moment dat ik gillend een einde heb gemaakt aan het gesprek!!I

    Ik heb mij vervolgens tot het hogere wezen gewend en hem, in gebed, gevraagd om de OHRA en zijn medewerkers toch vooral te beschermen tegen klanten die zulke idioten vragen stellen!!

    Ik begon te zeggen dat ik even serieus wilde eindigen.
    Maar echt, als je van buiten aankijkt tegen dit circus dan zijn er maar twee mogelijkheden, of je barst in tranen uit of je lacht je rot om zoveel onbenul!

    Ik kies voor het laatste!!
    Neemt niet weg dat ik graag een formele reactie wil hebben van iemand binnen die organisatie die in staat is (of moet worden geacht) dit soort processen te veranderen.
    Rest mij jou en al die fijne collega's van je een heel fijn weekend te wensen.
    Rob Barlage

    BeantwoordenVerwijderen